23 Φεβρουαρίου 2011

Να ζήσει όποιος μ΄ έβρισε, να σκάσει όποιος μου το ΄πε!!!


Φλεβάρης 23,  Αγίου Πολυκάρπου Σμύρνης!!!

παραμονή Τσικνοπέμπτης ...

Ε, ναι! Καταφέραμέ τα και φέτος και φτάσαμε στις Απόκριες! Και καλά να ΄μαστε! Και του χρόνου πάλι ... εδώ;

΄Εχει πει κι έχει πει ο λαός σοφίες αλλά έχουν πει και μερικοί-μερικοί -κυρίως γερόντοι- θαυμαστές θυμοσοφίες! Ποτέ δεν θα ξεχάσω τη συγκίνηση που ένιωσα όταν άκουσα για πρώτη φορά κάποιο γέροντα της παρέας μας -του μπαμπά μου δηλαδή- να σηκώνει το ποτήρι του και να εύχεται "΄Αντε καλοί μου... και του χρόνου σωστοί στο μέτρημα!" Ακόμη και τώρα που σας το γράφω, την ίδια συγκίνηση νιώθω. Το πόσο μ΄άγγιξε και μ΄αγγίζει αυτή η ευχή είναι απερίγραπτο! Μέρες που είναι με γέλια, φαγοπότια, γλέντια και χαρές ενόψη τι άλλο να θυμηθώ παρά στιγμές σε τραπέζια πλούσια τριγυρισμένα, με φαγάκια αρωματισμένα, με γλυκάκια  στρωμένα κι ευχές από στόματα αγαπημένα να χύνονται ένα γύρω! Κι άλλο τόσο όμως γελάω -και πάλι ευκαρίας δοθείσης λόγω γλεντοημερών- κι έρχομαι και θυμάμαι στοιχομυθία μπαμπά μου και μαμάς μου, που γίνεται μεταξύ τους ενόψη χαρούμενου φαγοποτιού ... "13 είμαστε! Μα πώς; Και τώρα τί κάνουμε;". Μιχάλης - απάντηση:  "Που το πρόβλημα! ΄Αμα δεν έχεις μαγειρέψει για 12 ........ !!!"  

Η κυρά Σαρακοστή λοιπόν τραβάει 50 μέρες, από Καθαρή Δευτέρα μέχρι και το Μέγα Σάββατο, όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο κι όσο κι αν το Σαρακο-στή (Τεσσαρακοστή) πιότερο με σαράντα μέρες παραπέμπει ! Να σας πως και κάτι; Η γιαγιά μου έλεγε ότι τότε που οι άνθρωποι -οι περισσότεροι- δεν είχαν ημερολόγια, ήξεραν όμως από την εκκλησία πότε ήταν η Καθαρή Δευτέρα, εκείνη τη μέρα τη ζωγράφιζαν την κυρά Σαρακοστή ... σαν μια μεγάλη κυρά ή καλόγρια με επτά πόδια! Ναι, 7! Και στο τέλος κάθε βδομάδας, Σαββατόβραδο, έκοβαν κι ένα πόδι! ΄Ετσι καταλάβαιναν πότε η Σαρακοστή έφτανε στο τέλος κι έμπαινε η Μ. Βδομάδα! Το τελευταίο το έκοβαν το Μεγάλο Σάββατο!

Τριώδιο, ο συμβολισμός μιας επανάστασης - έτσι το έβλεπε η γιαγιά μου

Γιατί όχι; Ναι, μια επανάσταση είναι το Τριώδιο αφού στη διάρκειά του όλα επιτρέπονταν! Μπορούσαν λέει -και το ΄καναν-  να ντυθούν άσεμνα, να μιλήσουν άσεμνα, να φερθούν άσεμνα. Επανάσταση! Οι άντρες ντύνονταν γυναίκες κι οι γυναίκες άντρες! Επανάσταση! Η αθυροστομία αντρών και γυναικών που έδινε κι έπαιρνε! Επανάσταση τα πονηρά άσματα! Επανάσταση κυρίως για τους κώδικες που τους επιβάλλονταν όλο το χρόνο, θεωρούσαν το Τριώδιο οι παλιοί. ΄Ετσι δηλαδή το ΄βλεπε, το νιώθε και το ΄λεγε η γιαγιά μου. "Κόρη μου μια κοροϊδία είναι η Απόκρια για τα καμώματα όλου του χρόνου! Κι όλους αυτούς τους μη μου άπτου της καλής κοινωνίας που μας κοιτάγανε εμάς τους άλλους αφ΄υψηλού! Κοροϊδία που την έβγανε κυρίως η φτώχεια. Και μια απόδειξη για τους πλούσιους! Πως κι ο φτωχός μπορεί να διασκεδάσει μωρέ, χωρίς τα πολλά τους, με το τίποτα. Και κοροϊδία έκανε στο ντύσιμό τους,  στα ψεύτικα σαλόνια και στους ψεύτικους τρόπους τους, στην ψεύτικη μιλιά τους. ΄Ο,τι λόλα θέλεις τις Απόκριες την έβρισκες μπροστά σου... ". Και κανείς δεν παρεξηγούσε, ούτε παρεξηγιόταν ... τότε παιδάκι μου. Ούτε οι πλούσιοι"!
Να μου ζήσεις γιαγιά! Επανάσταση λοιπόν στον μικροαστισμό!
Ε.-



Δεν υπάρχουν σχόλια: